reklama

Vyššie pokuty za priestupky: Kto zastaví túto kardinálnu volovinu?

Návrh pripravovaného zákona o cestnej premávke, o ktorom dnes informovali médiá je kardinálna volovina. Polícia si ním opäť len zjednodušuje prácu na úkor bezpečnosti na cestách a populisticky ním zalepuje hubu krikľúňom, ktorí si myslia, že vyššie pokuty vystrašia pirátov na cestách.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (79)

Žiarivým príkladom politickej debility je český zákon s trestnými bodmi pre vodičov. Účinný bol len prvý mesiac, keď sa na cesty vyrojili mestskí policajti so základným vzdelaním s radarom v ruke. Vtedy bola cesta do ČR hotovým utrpením – namiesto na cestu civeli šoféri na tachometer a mal som mnohokrát čo robiť, aby mi nevleteli do auta. Všetci moji známi Česi, ktorí schytali body nie sú žiadni piráti a dostali ich len preto, že ich polícia vymákla priamo pri pochybení. Naopak, cestní piráti jazdia ako hovädá ďalej a spoliehajú sa na to, že policajtov nestretnú. A to už možno označiť za impotenciu zákona, ktorého sa práve cestní piráti, kvôli ktorým bol zavedený, neboja. Naopak, kvôli hrozbe bodov a vysokých pokút šibe aj inak normálnym ľuďom a začali utekať z miesta nehody. Ďalší príklad zápornej efektivity zákona, ktorý mal urobiť poriadok na cestách. Nuž a o efektivite zákona sa môžete presvedčiť aj sami. Skúste to napríklad na diaľnici Brno – Olomouc, kde vám môžem garantovať, že so 140 na tachometri budete široko-ďaleko najpomalšie auto.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Poďme však k zvýšeným pokutám. Zvýšime ich na 5000 až 25000 korún, ako navrhuje zákon. V akom pomere zastavuje polícia cestných pirátov v porovnaní s bežným šoférom, ktorého práve prichytila pri porušení pravidiel cestnej premávky? Môžete si toto číslo konfrontovať s vašimi skúsenosťami, no podľa môjho názoru to môže byť 5:95. Teda 5 pirátov na 100 prichytených šoférov. A teraz sa spýtajme: je nebezpečnejší šofér, ktorý občas pochybí, alebo cestný pirát, ktorý nonstop jazdí ako prasa a OBČAS ho pri tom chytí polícia?

Ak si odpoviete rovnako ako ja, prídete k zaujímavému záveru – vyššie pokuty slúžia len na vyššie príjmy do štátneho rozpočtu. Bezpečnosti na cestách nepomôžu – opäť by som sa vrátil k príkladu z Čiech, kde sa idú ľudia z výšky pokút osypať, no na cestách umierajú ďalej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pýtajme sa ďalej. Je nebezpečnejší šofér, ktorý na diaľničnom obchvate mierne prekročí rýchlosť, alebo šofér, ktorý vo vysokej rýchlosti denne odbočuje priamo z ľavého pruhu na výjazd z diaľnice (bratislavskí šoféri, ktorí jazdia po obchvate v okolí Bajkalskej, Prístavného mosta a Avionu veľmi dobre vedia, o čom hovorím), prípadne v 140 km/h predbieha kolónu sprava po odstavnom pruhu?

Ďalšia otázka. Je spoločensky nebezpečnejší šofér, ktorý raz odbočí do zákazu a prichytia ho, alebo šofér ktorý nedá prednosť chodcom na priechode, alebo rovno preletí ľavým pruhom, ak v pravom zastaví auto a prednosť dá?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A prečo sa pýtam? Pretože polícia SR na cestách dlhé roky kontroluje tie priestupky, ktoré sú len málo spoločensky nebezpečné a na vážne priestupky zvysoka kašle. Môžeme si vymenovať niekoľko konkrétnych situácií:

- roky meria rýchlosť na chronicky známych miestach, mnohokrát bez akéhokoľvek zmyslu
- pre hnilých policajtov, ktorí sa denne vyvaľujú v luxusných Audi A6 je oveľa pohodlnejšie páliť naftu po diaľničnom obchvate a spoza kamióna zmerať neboráka, ktorý ide po prázdnej diaľnici o 20 km/h rýchlejšie, než je povolený limit. Jediný raz som ich nevidel striehnuť na šoférov, ktorí cez tri pruhy odbočujú z diaľnice a vytvárajú vážne kolízne situácie. Jediný raz som ich nevidel čakať na šoférov, ktorí predbiehajú v odstavnom pruhu. Vlastne, na notoricky známych miestach, kde by za hodinu vybrali to, čo inde za dva dni som ich nevidel jediný raz.
- Videli ste niekedy policajtov pokutovať šoférov, ktorí vám preletia ľavým pruhom, keď pustíte ľudí na priechode pre chodcov? Ja ani raz. A s touto situáciou na cestách sa stretávam takmer denne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zvyšovať pokuty na úroveň vyššiu ako je priemerný mesačný plat, zavádzať trestné body a brať vodičáky ako na bežiacom páse je taký debilný nápad, aký môže mať len politik, alebo úradník za stolom.
Nič z toho nebude fungovať dovtedy, pokým policajti nezdvihnú zadky a nezačnú vymáhať právo na cestách. Pokým nepríde jeden normálny šéf dopravákov, ktorý začne svojich podriadených kopať do zadku, vykope ich spoza kríčkov na nebezpečné úseky, neprinúti ich naháňať tých, ktorí sa nevedia zmestiť do kože za volantom a nenakálať si do gatí, ak zo zastaveného mercedesu vystúpi hlavohruď. Keď si policajti začnú láskavo robiť svoju robotu a začnú využívať drahú techniku na dokumentovanie závažných priestupkov, môžeme pokuty pokojne aj znížiť.
Ak totiž prestanú tliapať do médií, ako sa zamerajú na pirátov a namiesto toho začnú skutočne systematicky chytať tých, ktorí porušujú predpisy trvalo a terorizujú svojím štýlom jazdy tých ostatných, pokuty nebudú až také dôležité. Ale vysvetľovať, prečo je dôležitejšia prevencia ako postih poslancovi, ktorého pred všetkými pokutami chráni poslanecká imunita a dobré kontakty je asi zbytočné. Rovnako ako predstava, že sa občan konečne zdvihne a tej bezvýznamnej vzorke národa na ministerstvách, vláde a parlamente, ktorí si mýlia neobmedzený pocit moci so službou verejnosti vysvetlí, že nie je ochotný znášať ich úchylné nápady.
A poznámka na koniec: pokutu som dostal naposledy pred viac ako rokom. Odbočil som na prázdnej ceste do zákazu na prípojku na diaľnicu, aby som sa vyhol zápcham a veľkému zdržaniu. Za posledných 11 rokov, čo denne jazdím som pokutu dostal asi päťkrát, nehodu som nespôsobil ani raz. Takže ak budem pokračovať v tejto tendencii, nepredpokladám, že sa ma zákon významne dotkne. Napriek tomu trvám na tom, že je principiálne zlý a hlúpy.

Marián Pavel

Marián Pavel

Bloger 
  • Počet článkov:  71
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bývalý redaktor denníka SME, teraz u konkurencie. A otec jedného úžasného dieťaťa. Zoznam autorových rubrík:  VŠEOBECNE

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu